Tahun 1960an
Seni lukis aliran utama
1960an adalah dengan nilai-nilai mistikal dan semesta telah menarik perhatian
audien untuk menghayatinya kerana mempunyai kelainan. Dengan adanya tradisi seni
khat telah membentuk satu pengucapan gambaran yang tersendiri. Lahir pandangan
yang kritikal terhadap seni lukis. Pelbagai aktiviti dijalankan melalui saluran
media massa. Antaranya ialah perbincangan, ceramah, syarahan, laporan, pameran
dan sebagainya. Acara-acara seni lukis menjadi acara gemilang yang dihadiri oleh
pelukis-pelukis, pencinta seni, ahli politik dan diplomat.
Special
Teachers Training Institute (STTI) ditubuhkan pada tahun 1960 yang kemudiannya
ditukar kepada Maktab Perguruan Ilmu Khas (MPIK). Guru-guru yang berminat di
bidang seni diberi peluang melanjutkan pelajaran melalui kursus sepenuh masa
selama satu tahun. Mereka yang menunjukkan bakat besar dihantar untuk
melanjutkan pengajian ke luar negara. Golongan pelukis-pelukis dan pendidik seni
telah menjadi tenaga utama seni lukis pada lewat tahun 1960an. Kakitangan
akademik Jabatan Seni di Maktab Perguruan Ilmu Khas seperti Syed Ahmad Jamal,
Anthony Lau, Lee Joo For, Cheong Laitong, Jolly Koh dan lain-lain lagi memainkan
peranan yang penting dalam seni lukis avant-garde di negara ini. Institusi
Senilukis yang pertama ditubuhkan ialah Malayan Institut of Art pada tahun 1966.
Institusi persendirian ini menawarkan kursus-kursus diploma selama tiga tahun
dalam bidang Fine Art, Commercial Art dan Interior Design di samping
kursus-kursus sambilan.
Penubuhan Institut Teknologi Mara pada tahun
1967 telah melahirkan sekumpulan tenaga baru pendidik seni dan usahawan-usahawan
Melayu dalam bidang seni tertentu. Ia menawarkan kursus diploma selama empat
tahun dalam bidang Fine Arts (Painting and Sculpture), Graphics, Photography,
Fine Metal, Pottery and Ceramics, Textiles, Fashion dan Industrial Design.
Kuala Lumpur College of Art telah ditubuhkan dalam tahun 1968 dengan
menawarkan kursus diploma selama tiga tahun dalam bidang Painting, Sculpture,
Ceramics, Chinese Brush Painting, Photography dan Commercial Art. Tahun 1970an
Awal tahun 1970an pensyarah-pensyarah Intitut Teknologi Mara telah
mengambil alih tempat avant-garde. Mereka terdiri dari kumpulan ’New Scene’
seperti Redza Piyadasa, Sulaiman Haji Esa, Chong Kam Kow, Tan Teong Eng, Joseph
Tan dan lain-lain lagi. Kumpulan ini telah mendebarkan keadaan seni lukis
tempatan dengan ungkapan-ungkapan yang mencabar. Pendekatan gaya catan mereka
yang berasaskan optik dan maklumat telah mengejutkan pelukis-pelukis tempatan
dan masyarakat umum.
Pelukis-pelukis bukan sahaja berkarya dalam bidang
minimal, pop, op dan lain-lain aliran semasa tetapi juga menyarankan seni
melibatkan kepintaran, nilai-nilai mistika dan metafisika iaitu maklumat dan
ilmu yang luar dari bidang catan. Catan hard-edge yang menegaskan kedataran dan
tanpa isyarat yang dipelopori oleh Chong Kam Kow, Tan Teong Eng dan Tong Tuck
telah mempunyai ikutan yang teguh di awal 1970an.
No comments:
Post a Comment